Referanse: Sandvik, H. (2003) Biologismen finnes
(men ikke der Svendsen leter). Biolog (Oslo), 21(2),
29–30.
Hele artikkelen: © 2003 Hanno Sandvik.
Biologismen finnes (men ikke der Svendsen leter)
Etter at Lars F.H. Svendsen har fått så hatten passer for de filosofiske (Sandvik
2002a,
b), biologiske (Sandvik
2002c, Vassnes
2002) og psykologiske (Grenness
2002, Kennair
2002) feilene og
unøyaktighetene i boken hans (Svendsen 2001;
noen av feilene har han også gjentatt i Biolog 2/2002), er det på
tide å fremheve at han faktisk har ett eller to poeng.
Han har rett i at biologisme fins – selv om biologistene ikke
(eller i liten grad) må søkes blant biologer, som Svendsen
prøver, men tvert imot blant biologiske lekfolk; og selv om hans definisjon
er for vidtfavnende og uskarp: Begrepet blir entydig hvis man bruker «biologisme» om
forsøk på å tolke biologien på en normativ, heller enn en
deskriptiv måte.
Svendsen har også rett i at biologer stort sett er altfor
passive i (om ikke fraværende fra) samfunnsdebatten. Derfor er det betimelig
å gå ut med støtte til Lars Svendsen på dette punktet ved
å fremheve biologers moralske plikt til å unngå
misforståelser av sitt fag:
1) Dessverre er ikke fagpublikasjoner fri for biologisme. Jeg
vil hevde at dette er unntakene fra regelen, men jeg er enig i Svendsens tolkning av
E.O. Wilson i så måte, og det fins flere eksempler (Tullberg & Tullberg
1996, Kay 1997, Mace 2000). Årsaken til dette er,
tror jeg, at enkelte biologer har blitt så kry over å ha skjønt
at evolusjonsteorien har tidligere uante implikasjoner (bl.a. for forståelsen
av menneskelig atferd), at de ikke tar seg tiden til å sette seg inn i de
akademiske disiplinene som de ønsker å redusere til biologi (f.eks.
normativ etikk eller samfunnsfag). Denne overivrigheten gjelder imidlertid helt
klart ikke for toneangivende evolusjonsbiologer (se f.eks. Dawkins 1989:331, Maynard Smith 1997). For resten av oss
burde gjelde: Hvis man en sjelden gang ønsker å trekke normative
konklusjoner fra biologiske resultater (noe som absolutt kan være på
sin plass – f.eks. når man tenker på bevaringsbiologi), burde man
være nøye med å markere hva som er faktiske utsagn og hvor de
normative utsagnene begynner. Når det gjelder de normative konklusjonene,
burde man dessuten være nøye med å indikere at disse ikke
følger av de faktiske resultatene alene, men alltid sammen med moralske
verdier. Disse forblir altfor ofte uuttalt. En utledning av normative konklusjoner
ut fra biologiske resultater krever at man i tillegg identifiserer de verdiene som
har ligget til grunn for utledningen!
2) Mer problematisk for vår yrkesgruppe er at det faktisk fins
en del populærvitenskapelige bøker som kommer farlig nær
eller til og med over grensen til biologisme. Her må yrkesbiologenes rolle
være å si ifra hvis bokens fremstilling trekker konklusjonene for langt.
Dette gjelder når man havner i rollen som faglig korrekturleser av en
populærvitenskapelig bok, når man anmelder en slik bok, når man
anbefaler (eller ikke anbefaler) den til studenter, og ikke minst når man
selv skriver en. Populærvitenskapelige bøker med en av de ovennevnte
feilene bør ikke passere den faglige kvalitetskontrollen, i hvert fall ikke
ukommentert.
3) Hovedsakelig er biologismen imidlertid et fenomen som eksisterer i
hodene til biologiske lekfolk, noe som Svendsens bok for så vidt er et
glimrende eksempel på. Problemet er at «biologiske lekfolk» rett og slett er
folk flest! Her ligger den største, men samtidig den mest vanskelige oppgaven
vår. Den er vanskelig fordi «folk flest» generelt og norske journalister i
særdeleshet har svært dårlig kunnskap om realfag. Dette skaper en
selvforsterkende ond sirkel, fordi en gal biologiforståelse avler
biologiforakt, som i sin tur avler motvilje mot å beskjeftige seg med
biologi.
Derfor er det dessverre ikke nok å ha sitt faglige på det
tørre, når man siteres i mediene. «Gen for atferd X» er f.eks. i det
evolusjonsbiologiske fagspråket en bredt akseptert forkortelse for et så
omstendelig utsagn som «ett eller mest sannsynlig mange gener (hvis nøyaktige
posisjon jeg ikke en gang er ute etter å identifisere) som, ved siden av
å påvirke alt mulig annet, under påvirkning av andre gener og av
miljøet fører til en større sannsynlighet enn et annerledes
sammensatt sett av gener for at atferd X under spesifikke omstendigheter vil
utvikles». Utenfor fagkretser vil «gen for atferd X» derimot nærmest garantert
tolkes dithen at 1) «genet» er «identifisert» på kromosom
sånn-og-sånn, og at 2) genet vil determinere dens bærer til
å utføre atferd X. De færreste biologer vil sannsynligvis bli
slått av tanken at «gen for noe» kan tolkes slik, men at så er
tilfellet, fins det allerede altfor mange eksempler på.
I kontakt med media må vi – heller enn å være
for opptatt av «vitenskapelige korrekthet» – bli flinkere til å snakke
forståelig, f.eks. ved å fremheve overfor pressen hva funnene
ikke innebærer. Man mister heller ikke ansiktet hvis man korrigerer
pressens populærforvrengninger av egen eller andres forskning med et
leserinnlegg eller en kronikk. Vi bør gjøre oss bedre kjent med
hvordan lekfolk misforstår faget vårt, og ta disse misforståelsene
mer alvorlige!
Lars Svendsen skal ha honnør for å ha minnet oss på
dette (og for å ha illustrert en vanlig måte å misforstå
faget vårt på).
Litteratur
Dawkins, R. 1989. The selfish gene. 2. utg. 352 s.
Oxford University Press, Oxford [norsk overs. (2002) Det egoistiske genet.
396 s. Humanist, Oslo. Tilbake opp].
Grenness, C.E. 2002. Svendsen om evolusjonspsykologi.
Impuls (Oslo) 56(2/3), 117–123 [tilbake opp].
Kay, C.E. 1997. The ultimate tragedy of commons. Conserv.
Biol. 11, 1447–1448 [tilbake opp].
Kennair, L.E.O. 2002. Kan en anti-biologisk,
biologisk-agnostisk eller biologisk-naiv filosofi beskrive menneskets natur?
Impuls (Oslo) 56(2/3), 107–115 [tilbake opp].
Mace, R. 2000. Morals, menarche and motherhood. Trends
Ecol. Evol. 15, 37–38 [tilbake opp].
Maynard Smith, J. 1997. Commentary. Pp. 522–526 in
Gowaty, P.A. (ed.) Feminism and evolutionary biology. Chapman & Hall,
New York [tilbake opp].
Sandvik, H. 2002a. Scener fra et
anspent forhold. Morgenbladet 8. februar, 13 [tilbake
opp].
Sandvik, H. 2002b. Friheten som
(ikke!) ble borte.
Impuls (Oslo) 56(2/3), 100–105 [tilbake opp].
Sandvik, H. 2002c. Sosiobiologi
– mellom selvbekreftende fordommer og testbar vitenskap. Fauna
(Oslo) 55, 85–91 [tilbake opp].
Svendsen, L.F.H. 2001. Mennesket, moralen og genene. En
kritikk av biologismen. 197 s. Universitetsforlaget, Oslo [tilbake opp].
Tullberg, B.S. & Tullberg, J. 1996. On human altruism:
the discrepancy between normative and factual conclusions. Oikos 75,
327–329 [tilbake opp].
Vassnes, B. 2002. Når filosofi og biologi krasjer.
Morgenbladet 19. april, 7 [tilbake opp].
[tilbake til publikasjonslisten]
|