Referanse: Sandvik, H. (2002) Sosiobiologi og den frie vilje.
Morgenbladet, 1. mars, 8.
Hele artikkelen: © 2002 Hanno Sandvik.
Sosiobiologi og den frie vilje
BIOLOGISME
Den 8. februar trykte Morgenbladet min anmeldelse av Lars F. H.
Svendsens Mennesket, moralen og genene. Denne provoserte Markus Lindholm til et
debattinnlegg (22.2.), der han gir eksempler på filosofer
som har kommet med gendeterministiske utsagn, og på biologer som har latt være
å avkrefte slike. Å ta til motmæle mot biologistiske ytringer er helt i min
ånd, men dessverre forsterker Lindholm en skjebnesvanger feiltolkning av biologiens
oppgaver.
Lindholms hovedproblem ser ut til å være at han ikke klarer å
forholde seg til faktumet at hvert fenomen kan belyses ut ifra mange forskjellige
forklaringsnivåer. Avhengig av om man f.eks. spør en fysiker, en kjemiker eller
en biolog om hva et menneske er, får man ulike svar, men svarene utelukker ikke hverandre
fordi de ser på fullstendig uavhengige forklaringsnivåer. Men mens man ikke ville
finne på å kritisere en biolog for å være ute av stand til å
forklare hvorfor vi ikke består av flere protoner, mener åpenbart noen å
kunne kritisere biologer for at de ikke kan svare på hva fri vilje er for noe.
Biologien holder på med sine spørsmål, men det fins relevante og
interessante spørsmål på både lavere og høyere
forklaringsnivåer. Protoner ligger på et forklaringsnivå som er for lavt for
biologer, fri vilje ligger på et nivå som er for høyt for biologer.
Å forklare fenomen som fri vilje eller bevissthet har rett og slett aldri vært
biologiens oppgave – og det fins heller ingen tegn på at biologien noen gang kommer
til å utvikle metoder som hadde gjort det mulig å ta opp slike
spørsmål. Når jeg altså påpeker at fri vilje er forenlig med
biologiens funn, så er ikke dette et revolusjonerende funn ved fagmiljøet mitt,
men en generell presisering av biologiens ansvarsområde.
Jeg har aldri nektet for at «deler av moderne biologi, og spesielt
sosiobiologi, er egnet til å fremme et nihilistisk menneskesyn, der etikk og frihet er
illusjonære størrelser» – men føler at faget mitt
misforstås på det kraftigste hvis det fremstilles slik at et nihilistisk
menneskesyn følger av moderne biologi. I og med at etikk og frihet er begrep
utenfor biologiens kompetanseområde, er biologi «egnet til å fremme»
(= forenlig med) mange tusen forskjellige menneskesyn, avhengig av den ideologiske
sammenhengen de biologiske resultatene (mis)brukes i.
Likevel har jeg ikke hevdet at «de fleste biologer tar vår bevissthet
og vår frie vilje som (noe) trivielt,» men bare kritisert Svendsen for ikke å
ha tatt denne forklaringsmuligheten i betraktning. Lindholms angrep på meg
(«... fremstiller personlige vurderinger som objektive fakta») bygger på at han
ikke har sett denne lille forskjellen. For alt jeg vet, kan flertallet av biologer være
naive gendeterminister. Men det er ikke poenget. Poenget er at ledende evolusjonsbiologer
(de som oftest kritiseres i denne sammenhengen!) ikke hører til denne gruppen, og at man
gjør biologien en bjørnetjeneste ved å late som om gendeterminisme er en
logisk konsekvens av nydarwinismen: Det man må angripe er ikke, som Svendsen dessverre
har gjort, biologenes teorier, men biologistenes metafysiske ståsted.
Jeg har vært tydelig på at – selv om Svendsen kan for lite
biologi til at boken i sin helhet kan tas alvorlig – hans kritikk av
biologismen er viktig og bra. Dette fordi jeg, som Lindholm, ser at mange
vulgærbiologer og enkelte fagbiologer faktisk formidler et deterministisk bilde av
biologi. Lindholm, som Svendsen, tolker imidlertid den relative sjeldenheten av andre ytringer
slik at biologer generelt samtykker i gendeterminismen. Jeg vil derimot hevde at grunnen til at
få biologer motsier et nihilistisk menneskesyn, er at de ikke er interessert i, ikke
følger med i eller ikke føler at de kan uttale seg i slike diskusjoner,
nettopp fordi spørsmålet ligger utenfor biologien. Hvis man vil kritisere
biologer flest, kritiser dem gjerne for at de er for lite engasjert i samfunnsdebatten
– men ikke for at de engasjerer seg for nihilisme!
Respons: Dette innlegget var en del av
biologismedebatten i Morgenbladet.
[tilbake]
|