Referanse: Sandvik, H. (2008) Hurra for drivstoffavgift!
Adresseavisen, 24. april, 44.
Hele artikkelen: ©
2008 Hanno Sandvik.
Hurra for drivstoffavgift!
Drivstoffavgift er den enkleste, mest effektive og mest rettferdige måten
å få ned bilbruken på. Drivstoffavgift er rettferdig på
opptil flere måter: (1) Man belønnes direkte for hver enkelt
ikke-kjørte kilometer. (2) Man belønnes direkte for å ha
en bil med lavt bensinforbruk. (3) «Straffen» (avgiften) er direkte
proporsjonal med miljøproblemene man forårsaker. (4) Prisen man
betaler kommer litt nærmere de sanne kostnadene ved bilkjøring.
Det siste punktet trenger muligens nærmere forklaring:
Bensinprisen er altfor lav i forhold til de negative effektene som
bilismen har for folkehelsa (trafikkskader, svevestøv, støyplager,
for lite bevegelse, stress) og for miljøet (veisalting, global oppvarming,
sur nedbør, nedbygging av matjord, tap av biologisk mangfold). Slik
situasjonen er nå, subsidierer faktisk alle myke trafikanter bilismens
skadevirkninger: Bilens samfunnsøkonomiske kostnader fordeles på
alle skattebetalere, uansett om de selv kjører bil eller ikke. Hvis en
drivstoffavgift kan bidra til å utjevne denne urettferdigheten, er den en
bra begynnelse.
Alle tjener på redusert bilbruk. Faren for trafikkuhell
synker, folkehelse forbedres gjennom mer mosjon, bo- og livskvaliteten i byen
blir bedre, miljøet vinner, og de få som ikke klarer seg uten bil i
hverdagen, kommer faktisk fortere frem. Drivstoffavgift er ikke den eneste
måten å oppnå dette på, men alle andre løsninger
rammer skjevt på en eller flere måter.
[tilbake]
|