Referanse: Sandvik, H. (2001) Hvor mange grener har livets stamtre?
Klassekampen, 27. oktober, 30–31.
Hele artikkelen: © 2001
Hanno Sandvik. Artikkelen er den andre av en serie på to artikler
på vitenskapssiden i Klassekampens lørdagsmagasin.
Del 1 finner du her. Teksten som er gjengitt under, er ikke
helt identisk med den som sto på trykk, fordi de redaksjonelle inn- (for
ikke å si over-) grepene som skjedde før trykklegging, ikke er tatt
med her (bl.a. ble tittelen endret til det meningsløse).
Farvel til kategoriene
Det er et utbredt fenomen at lærebøker – særlig for
skolene, men også på universitetsnivå – halter etter
forskningsfronten på opptil flere år. En forsinkelse på
50 år burde likevel være i drøyeste laget, skulle man tro,
men det beskriver rimelig godt situasjonen i biologisk systematikk.
I min skoletid kunne livet på jorden inndeles i to riker –
planteriket og dyreriket. Det sistnevnte omfattet encellede og flercellede dyr,
mens planteriket omfattet grønne planter, diverse alger, bakterier og
– med forbehold – soppene. I dag opererer de fleste
lærebøkene med fem riker, men inndelinger med seks eller
åtte riker har også sine tilhengere. Hvilken ny kunnskap har
ført til denne økningen? Og hvilken kunnskap mangler vi
ennå før vi endelig kan avgjøre om fem eller åtte
riker er den korrekte inndelingen? Svaret (på begge
spørsmål) er så skuffende som: ingen.
Grunnen er enkel: Det er ikke kunnskap i det hele tatt som
bestemmer, men rent og skjært skjønn. Hvis jeg ønsker å
opprette et system med tolv riker, er jeg i min fulle rett.
Forrige lørdag har vi derimot sett at biologisk
«slektskapsforskning» – som i fagspråket kalles
fylogenetikk – er en objektiv vitenskap. Ved hjelp av
overprøvbare kriterier slår den fast hvilke dyregrupper som er
i nærmest slekt med hvilke andre, at sopp er nærmere beslektet med
dyr enn med planter, osv.
Men hvordan går dette sammen? Hvis fylogenetikk er en
vitenskap, hvorfor bygger rikene på skjønn? Det er to faktorer som
forklarer dette: bruk av kunstige grupperinger og bruk av kategorier.
Den første grunnen til bruk av skjønn i systematikken
har vi møtt for en uke siden: Mens fylogenetikken avslører reelle
slektskapsgrupper ute i naturen, bruker systematikken til dels kunstige
grupperinger. Systematikken trenger m.a.o. ikke å være noen tro
gjengivelse av stamtreet. Dette illustreres av figuren, som viser tre forskjellige systemer som er
avledet av det samme stamtreet. Alternativet til venstre benytter seg av kunstige
grupperinger som beinfisk. Sitter man bare med dette systemet, er det ingen vei
tilbake til stamtreet. Hvis man likevel prøver å rekonstruere
stamtreet ut fra dette systemet, blir resultatet nødvendigvis feil
(jf. stamtreet nederst i figuren).

Figur:
Forskjellige systemer kan utledes fra virveldyrenes stamtre. Systemene kan bygges
med eller uten definisjon av kunstige grupperinger, og med eller uten bruk av
kategorier. Prøver man å finne tilbake til stamtreet fra system 1,
som bruker kunstige grupperinger (beinfisk), blir resultatet feil (jf. enveispilene).
Tall er antall arter. Dyrenavn i anførselstegn er
fornorskinger av vitenskapelige navn.
For livets riker gjelder det samme som for virveldyrklassen
beinfisk: Noen av rikene er kunstige grupperinger – i fem-rike-inndelingen
gjelder dette «encellinger» (Protoctista) og bakterier (Prokaryota).
Og hvis jeg først tillater to kunstige riker, kan det heller ikke finnes
noen vitenskapelig grunn til å si at det er feil å slå sammen
plante- og soppriket (som hver for seg er naturlige enheter) til ett (kunstig)
rike.
Kategorienes overflødighet
Dermed til punkt to: Bruk av kategorier introduserer skjønn.
«Kategorier» betegner begrepene «rike», «rekke»,
«klasse», «orden», «familie» og «slekt»
som svensken Carl von Linné innførte drøye 100 år
før briten Charles Darwin lanserte sin evolusjonsteori. Derfor kan det
nesten ikke overraske at disse kategoriene går heller dårlig sammen
med slektskapsforskningen: Fylogenetikken avslører et vell av naturlige
grupper, altfor mange til at hver av dem kan få sin kategori. For å
bruke figuren som eksempel,
så er ikke bare spadestører, stører, pansergjedder og
egentlige beinfisker grupper som får støtte gjennom fylogenetisk
forskning, men også spadestører + stører, pansergjedder +
egentlige beinfisker, spadestører + stører + pansergjedder +
egentlige beinfisker osv. Totalt finner man 23 naturlige grupper i
figurens stamtre. Bare et
fåtall av disse har norske navn.
Hva gjør man så når man har mange flere grupper
enn kategorier? Man kan enten skape flere kategorier – hvilket da også
har skjedd ved at man har tatt i bruk forstavelsene under-, over-, infra-, mikro-
osv. Dette er vist ved hjelp av alternativet «system 2» i
figuren. Et slikt kategori-virvar
skaper imidlertid mer forvirring enn det hjelper. Derfor er det i realiteten slik
at mange av gruppene som eksisterer ute i naturen, ikke har fått
«æren» av å få bære en «kategorilapp».
«Firfotinger» (Tetrapoda) er et eksempel på en slik gruppe: Den er
mindre enn en rekke (fordi den er en del av underrekken virveldyr) og
større enn en klasse (fordi den inneholder fire klasser). Jeg kunne like
gjerne ha gjort «firfotingene» til en klasse. Da kunne ikke amfibier,
krypdyr, pattedyr og fugler være klasser lenger. Men hva så? Det er
ikke noen ting ved disse gruppene som tilsier at akkurat de må være
klasser.
Og igjen gjelder det samme for rikene. Ingenting tilsier at
flercellede dyr må være et rike. Det er en akkurat like rett eller gal
avgjørelse som å utnevne gruppen «flercellede dyr + sopp»
til et rike; eller «flercellede dyr med unntak av svamper».
Interessant nok mister man faktisk ingen som helst informasjon
når man kutter ut kategorier, som en sammenligning av system 2 og system 3
i figuren viser: At stører
er en familie, sier i seg selv ingenting. Først når jeg vet at
stører er en familie innen mikrorekken strålefinnefisk, har jeg
fått mer informasjon om denne gruppen (som f.eks. gjør det mulig
å plassere stører i tilfellet jeg ikke har hørt om dem
før). Den samme informasjonen får jeg imidlertid også når
jeg simpelthen vet at stører er en delgruppe av strålefinnefiskene!
Denne informasjonen kan jeg trekke ut av stamtreet eller ut av innrykkene i
system 3 (jf. figuren), som begge
klarer seg uten kategorier.
Grunnen til at man i det hele tatt bruker kategorier er –
tradisjon: Man har bare alltid gjort det slik. Det fins imidlertid flere og flere
systematikere som er lei av hele sulamitten og sier: Kategorier er
vilkårlige, altså kan vi like gjerne droppe dem. Det fins mange
millioner grupper av organismer, men ikke en eneste god grunn til å
fremheve noen av dem som mer viktige enn andre. Vi bør heller konsentrere
kreftene om å avdekke slektskapsforholdene dem imellom – dvs.
stamtreet, «livets tre» – enn å bruke dem opp på
verdiløse diskusjoner om man bør snakke om to eller fem eller
49 riker.
Ikke fordi der er galt å bruke kategorier; de uttrykker jo
nettopp ikke noen ting og mangler dermed også evnen til å være
feil! Hvis man er klar over dette, er det derfor ikke noe i veien med å
bruke kategorier. Men blant ikke-biologer og særlig biologistudenter skaper
kategoriene mest forvirring. Dette fordi man som lekperson tror at fagfolkene
må ha lagt noe i begrepene, og derfor tolker meninger i kategoriene som
disse ikke har.
Fylogenetikkens nødvendighet
Årsakene til denne situasjonen som nærmest inviterer enhver
ikke-biolog eller vordende biolog til feiltolkninger, er at det fortsatt fins
mange biologer som ikke er klare over forskjellen mellom fylogenetikk og
systematikk. Før 1950 var disse to betegnelsene også omtrent
ensbetydende, rett og slett fordi biologisk slektskapsforskning manglet en
objektiv metode. Denne ble imidlertid innført av tyskeren Willi Hennig
i 1950. Siden den gang burde man ha vært i stand til å unngå
flere misforståelser.
At dette ikke har skjedd, er spesielt synd med tanke på at
kunnskap om stamtrær i økende grad blir etterspurt av alle slags
biologer. Det har nemlig gått opp for flere og flere biologer, i hvert
fall ved forskningsfronten, at fylogenetikk er en veldig viktig vitenskap:
Hele resten av biologien, inkludert f.eks. bevaringsbiologi, trenger faktisk
kunnskap om slektskapsforholdene mellom artene det arbeides med. Dette er en
utvikling som skjøt fart for ti år siden og som har gitt nytt
innhold til genetikeren Theodosius Dobzhanskys berømte utsagn «I
biologien gir ingenting mening uten i lys av evolusjonen.»
Ikke minst av den grunn er det på tide at biologene, 50
år etter Hennigs bok, tar innover seg at fylogenetikk faktisk er en
respektabel vitenskap.
Litteratur: Sandvik H (2001)
Dyrenes evolusjon. Trondheim: Tapir.
– Forfatterens nyutkomne bok drøfter den her diskuterte og andre
sider ved systematikk og evolusjon.
[tilbake]
|