Dyrenes evolusjon

Oppdatering: Poppers betydning for fylogenetikken

I Systematic Biology 50(3) finner du fire artikler som debatterer vitenskapsfilosofen Karl Poppers betydning for fylogenetikk:

De Queiroz & Poe (2001) viser at mønsterkladistenes tolkning av Popper er mildt sagt merkelig. Sparsommelighetsprinsippet (parsimoni) – langt fra å være den eneste tilnærmingsmåten som er forenlig med Poppers syn på bekreftelse (corroboration) – er bare forenlig med dette hvis man gjør eksplisitte tilleggsantakelser. Maximum likelihood er derimot nesten identisk med Poppers definisjon av bekreftelse. Artikkelen er i store trekk et svar på en tidligere artikkel av Siddall & Kluge (Cladistics 13:313, 1997).

Kluge (2001) tviholder på mønsterkladistenes forestilling om at den eneste antakelsen man trenger for å gjennomføre fylogenetikk, er den at evolusjon er et faktum, og at sparsommelighetsprinsippet er veien å gå. Han forsvarer seg og mønsterkladismen ved å si at de Queiroz & Poes tolkning av Popper er verifikasjonistisk og ikke falsifikasjonistisk, og dermed en forvrengning av Popper. Han glemmer i mine øyne at fylogenetiske hypoteser er historiske (idiografiske) utsagn, og ikke universelle (nomotetiske), slik at det ikke taler noe imot å prøve å verifisere (bevise, heller enn å motbevise) disse.

Faith & Trueman (2001) påpeker at mønsterkladistene har hoppet over Poppers poeng at tester av hypoteser skal være strenge, og diskuterer hvordan man kan måle en tests strenghet (severity) i fylogenetisk sammenheng. Konklusjonen er bl.a. at det er mønsterkladistene og ikke resten som er verifikasjonister (fordi de nekter å overprøve "bakgrunnshypotesene" sine).

Farris, Kluge & Carpenter (2001) – egentlig et svar på en tidligere bokanmeldelse av Faith (Syst. Biol. 48:675, 1999) – kritiserer Faiths måte å måle strenghet på for å ikke være forenlig med Poppers filosofi.

Artiklene er ikke akkurat lettleste. Jeg hadde minst problemer med de Queiroz & Poe og mest med Faith & Trueman. Det er derfor litt krevende å finne ut hvor nøyaktig uenigheten ligger, og det spørs om mønsterkladistene etter denne tankeutvekslingen er enige i tolkningen om at de har tapt slaget... Uansett viser artiklene enda en gang hvor tvilsomt det er å ville løse en vitenskapelig uenighet ved å slå hverandre i hodet med sine private tolkninger av en "helgenerklært" filosof.

Legg også merke til at de fleste biologer for tiden faktisk mener mønsterkladisme når de snakker om cladistics (eller cladism).



Lagt inn den 24.08.01.

Til bokens hjemmeside