Et skille mellom "er" (eller faktiske utsagn) og "bør" (eller normative utsagn) er kun meningsfullt hvis vi kan ta ansvar for egne handlinger. Derfor er debatten om er–bør-skillet ofte knyttet til debatten om den frie vilje. Det følgende innlegget (12.4.2002) i "biologisme"-debatten som har rast i Morgenbladet (fra 8.2. til 21.6.2002) kan forhåpentligvis tjene som avklaring:
12 teser om biologi/sme
[1] Biologi er den naturvitenskapen som resulterer i faktiske utsagn om livet
og livsformer. Dette burde være en definisjon de fleste kan enes om.
[2] Antallet fenomen som ikke bare er biologiske iflg. [1], men som
biologien i tillegg er kompetent til å ta opp og forklare, øker over
tid. Således er f.eks. insektenes systematikk noe som både Carl von
Linné og dagens biologer syslet/sysler med. Linné hadde derimot neppe
drømt om at biologi i dag strekker seg fra evolusjonære forklaringer
på menneskelige atferdstilbøyeligheter og ned til forklaringer for
makromolekylære prosesser i celler. Tesen gjelder sannsynligvis også for
fremtiden.
[3] Blant fenomenene som er biologiske iflg. [1], men som biologien
så langt ikke har funnet metoder for å undersøke, er den frie
vilje. Dette er iflg. [2] forenlig med – uten at noe peker i denne retning
så langt – at biologi i fremtiden vil kunne (bidra til å) svare
på om fri vilje fins eller om den er et sinnsbedrag, og hvordan den (eller
bedraget) har oppstått.
[4] Menneskelig atferd påvirkes av mange faktorer som ikke utelukker
hverandre. Dette er ikke noe spesielt for atferd, men gjelder for de fleste
naturlige fenomen, selv om det kolliderer med en stort sett unikausal ("én
årsak per virkning"-) tenkemåte hos mange lekfolk.
[5] Noen av faktorene som påvirker atferd, kan forklares biologisk iflg.
[2], mens andre ligger utenfor biologiens forklaringsevne. Samspillet
mellom gener og miljø i å forme atferdsdisposisjoner begynner biologien
per i dag å få bedre og bedre greie på. Skrittet fra disposisjon
til handling – som kan være styrt av bevisstheten, selv om noen
medmennesker kan få en til å tvile – ligger derimot utenfor biologi
iflg. [3].
[6] Biologisme er en ideologi som gir utvalgte biologiske resultater normativ
tolkning. Felles for alle former for biologisme – både rasistiske
(f.eks. Herbert Spencer), anarkistiske (f.eks. Pjotr Kropotkin), feministiske (f.eks.
Inger Nordahl) osv. – er at de enten eksplisitt eller stilltiende ignorerer
skillet mellom er og bør.
(Er–bør-skillet er antakelsen om at faktiske utsagn alene
aldri er tilstrekkelige for å utlede normative utsagn.)
[7] Forsøk på å avlede normative fra faktiske utsagn bygger
på at man enten (a) ikke er klar over
er–bør-skillet, (b) har misforstått
er–bør-skillet eller (c) mener
er–bør-skillet er ugyldig. Kun alternativ (c) truer
muligheten for å kunne skille biologisme (f.eks. sosialdarwinisme) fra biologi
(f.eks. sosiobiologi).
[8] Biologisme er uholdbar. Denne tesen betyr at [7c) er et spesialtilfelle
av [7b). Den vil få opptil flere filosofer samt noen biologer m.fl. til
å protestere, noe jeg tar med knusende ro i og med at bevisbyrden ligger hos
dem. Inntil noen kan gi meg ett eksempel på en logisk tvingende slutning fra
er til bør, opprettholder jeg tesen.
[9] Få biologer betviler er–bør-skillet. De
som derimot ignorerer skillet mellom faktiske og normative utsagn, får desto
mer oppmerksomhet.
[10] Biologer som har skjønt er–bør-skillet,
skjønner også at bør-utsagn ikke er noe for biologer.
Dermed blander de seg nødig opp i etiske debatter, slik at debattene
domineres av de biologene som ignorerer er–bør-skillet.
[11] Lekfolk har en nærmest ukuelig trang til å tolke biologiske
utsagn om mennesket som normative. Derfor er det en korrekt observasjon at
biologisme er nokså utbredt i dagens samfunn. Jeg vil hevde at
hovedårsaken til det er at biologers utsagn tolkes normativt – av
pressen som mellomledd og/eller leseren som sluttledd i den
populær"vitenskapelige" informasjonsflyten – selv om biologene selv ikke
har uttalt noe annet enn faktiske funn.
[12] Biologer har et moralsk ansvar for å forebygge og oppklare
misforståelser blant legfolk. Dette følger av [11], men
føles åpenbart unaturlig for mange biologer pga. [10]. Dermed er
heller ikke biologer uten ansvar for biologismens utbredelse.
Hanno Sandvik
Institutt for biologi, Universitetet i Tromsø
PS: Fra flere hold har det kommet spørsmål om hva de biologiske feilene i Lars Svendsens bok Mennesket, moralen og genene består i. Dette skal jeg på grunn av plassbehovet svare på i nr. 2/2002 av tidsskriftet Fauna.